Rene en Astrid op ontdekkingsreis door MEXICO

Xcaret

Als laatste in deze vakantie gaan wij naar Xcaret. Dit is een van de eerste dier- natuurparken in deze omgeving en in de avond worden hier ook shows opgevoerd. Je ziet de dieren hier in een natuurlijke omgeving, er wordt weining tot geen gebruik gemaakt van hekken, netten of kooien. Wij hadden toegang vanaf vier uur tot en met de shows 's avonds. Er waren heel veel mensen en het was drukkend warm, je voelde de straaltjes langs je rug lopen. De plattegrond van dit park bracht ons meerdere malen in verwarring doordat de paden in de tegengestelde richting leken te gaan en je gewoonweg niet meer wist waar je was. Na het volgen van de paden zagen we de ruines (geen originele), een middengedeelte met een aqurium met mooie kwallen, een mangrove met schildpadden, en nog vele andere dieren. Via de bordjes uitgang kwamen we uiteindelijk bij de eerste show terecht waar je niet echt comfortabel kon zitten. Je zat op een tribune van rotsblokken. Aan de andere kant kon je een nagebouwd Mayadorp en een grote vlindertuin bekijken. Om 19.15 begon de balspelshow met vuurballen met geheel als Maya's uitgedoste spelers. Apart om te zien hoe dit vroeger gespeeld moet zijn. Hierna moesten we naar het andere theater lopen waar we vrij lang moesten wachten voordat wij naar binnen konden, wat geen eenvoudige opgave was. Iedereen wilde tegelijk naar binnen dus dat was erg dringen terwijl het ook hier erg warm was. De show beeldde de geschiedenis van Mexico uit vanaf de Maya's tot de Spanjaarden en weer later de kolonisten. Ook zag je het leven in en op zee. Na de pauze waren er diverse dansen met klederdrachten en soms werd er ook gezongen. Er waren ook enkele traditionele Mexicaanse muziekgroepen. Omdat we voorzagen dat het met zoveel mensen niet gemakkelijk zou zijn om het theater te verlaten hebben we besloten wat eerder weg te gaan om zo deze drukte te ontlopen.