Rene en Astrid op ontdekkingsreis door MEXICO

Akumal en de Tortugas

Een van onze dromen hier in Mexico is snorkelen in Akumal (betekend: plaats van de schildpad ofwel Tortugas) Het is even zoeken maar dan is het strand gevonden en maken we kennis met Alechandro. Met deze gids maken wij met zijn vieren ( ik samen met de gids met behulp van een drijver om mijn armen niet te zwaar te belasten) een prive-snorkeltour over het prachtige koraalrif met al zijn schoonheid. We zien grote pijlstaartroggen (nog met de giftige angels maar deze blijven gelukkig rustig liggen) natuurlijk vele prachtige vissen, grote koraalriffen met geel, paarsen zelfs rood koraal, ook heel veel koraal met de vorm van stenen en waar je vaak maar een meter boven snorkelt, zelfs murenen in een grot, ook daar zijn we blij dat deze in hun hol blijven en niet ineens op je af komen. En dan ineens onder ons zien we de eerste (grote) zeeschildpad van ruim een meter breed. Een slanke gele vis en een kleinere groene zwemmen mee op zijn rug. Rustig etend zwemt hij ongestoord over de bodem. Wat is dit geweldig!!!! Dan verdwijnt hij even uit beeld als hij naar de oppervlakte gaat, maar op het moment als ik weer onder ga WOW!!!WOW!!!! zwemt hij precies voor mijn gezicht langs met de vissen er nu onder. Dat is wel heel dichtbij. En dan te bedenken dat je maar met max. 8 personen mag kijken en niet langer dan een paar minuten zodat ze zich niet bedreigd voelen door ons. Een stukje verderop zwemmen drie zeeschildpadden die wat kleiner zijn en daarachter zien we er nog een. Het is echt zo bijzonder om deze dieren in hun eigen omgeving te mogen zien. De zeeschildpad valt in Mexico onder de beschermde diersoorten. Aanraken is zelfs een Federal Offence (een misdrijf). Na deze mooie toer hebben Rene en ik besloten om een zeeschildpad bij het ecological center te adopteren en zullen met 8 tot 10 weken een certificaat hiervan ontvangen. Zo helpen we mee aan het behoudt van de zeeschildpadden en het prachtige kleurijke koraalrif van Akumal.

De Schone Zoon

Top!