Rene en Astrid op ontdekkingsreis door MEXICO

COZUMEL

Cozumel het eiland voor de kust van Playa del Carmen werd rond 300 na Christus door de Maya's bewoond en in de 16de eeuw veroverd door de Spanjaarden en door een waterpokkenepidemie compleet onbewoond. Het werd pas weer na 1848 bewoond door kolonisten. Voor de kust ligt het internationaal gerenommeerde Plancar-rif en de lagune van Chankanaab met zijn tropische dier- en plantensoorten tegenwoordig een Nationaal park. In totaal telt de zee rondom Cozumel 25 riffen. Cozumel is het grootste Caribische eiland van Mexico en bekend geworden door Jacques cousteau. Wij gaan per ferry van Playa del Carmen naar Cozumel waar we met een boot naar een onderzeeer worden gebracht. We gaan op meer dan 30 meter diepte het koraalrif bekijken. Het valt enigsinds tegen dat er niet zoveel kleuren zichtbaar zijn maar ze mogen er niet meer met lichten op schijnen om dit te laten zien, het brengt teveel schade toe aan aan het rif. Toch is het apart om dit rif in een onderzeeer te bekijken. Nadat we wat hebben gegeten en Rene even om een hoekje heeft gekeken in het kleinste 'HARD ROCK CAFE' ter wereld met gitaren als handvatten aan de deuren gaan we alweer op de ferry voor de terugvaart. Ook deze dag is weer sneller om dan gedacht.