Rene en Astrid op ontdekkingsreis door MEXICO

Naar Palenque: Watervallen, Tempel van de Inscripties, het oerwoud en de Brulapen

Dwars door de bergen en door het tropisch regenwoud (route 190 /199) rijden wij vandaag richting Palenque een afstand van ongeveer 200 km waar men omwille van de vele, zeer vele vibradores (verkeersvertragende drempels) en traag vrachtverkeer berg op, moet rekenen op een reistijd van ruim 5 uur. Hier vind je vele indianendorpjes. De bevolking heeft hier en daar op doorgaande bergwegen wegversprerringen opgezet in de vorm van een touw over de weg om een bijdrage te vragen (10 pesos) Het mag eigenlijk niet maar de Mexicaanse overheid grijpt niet in. De opdringerige verkoop op straat door kinderen is wel vervelend. Ze stappen zo voor de auto en willen niet aan de kant. Hun ouders kijken toeaan de kant van de weg. Toeteren en boos gebaren helpt gelukkig en we vervolgen onze weg. Aan het begin van de middag maken we een stop bij de Watervallen van Aqua Azul. Hier stroomt de rivier /Tuljia die diep door de jungle loopt en watervallen voortbrengt. De kleur van het water is goen/blauw en heel helder. Via de vele stenen trappen kun je ver naar boven klimmem om mooie plaatjes te schieten, beneden kun je ter verkoeling zwemmen, maar in de felle zon is dat is te heet voor ons Nederlanders. In Misol Ha ongeveer 25 km voor Palenque is er een 30 meter hoge waterval te bekijken waar het een stuk rustiger is en ook zeker de moeite waard. Samen gaan Rene, Cynthia en Sebastiaan ookachter waterval kijkenom foto's te maken, Cynthia en Sebastiaan zijn zelfs nog naar het einde gelopen en kwamen daar bij een grot. Eenmaal terug drinken we wat en op een terrasje. Het weer in Palenque is warm met hele hoge luchtvochtigheid van wel 89%. Het blijft maar van je af druppelen. Het is vroeg in de morgen als we op weg zijn naar de Maya ruines in Palenque, een goed bewaarde,mysterieuse plaats waar in 1952 een geheime gang ontdekt is. en gelegen is in een prachtige oerwoudomgeving waar je de vele brulapen goed kunt horen. De stad raakte in de 10e eeuw in verval en is door het oprukkende oerwoud overwoekerd. Momenteel wordt er veel gedaan aan restauratiewerk. Je mocht op bijna elke tempel klimmen behalve op de Tempel van de Inscripties die het graf van Pakal, heerser van Palenque, herbergt(e). Uniek is het feit dat de ontdekker van deze ruines hier ook begraven ligt.

Bij het parkeren staan er tientallen mannetjes die tegen een kleine vergoeding op je auto willen passen en zelfs je auto willen wassen maar dat is niet nodig. We maken als afsluiting nog een ontdekkingstocht/wandeltocht door het oerwoud waar het moeilijk lopen is maar wel heel indrukwekkend. Rondom ons heen horen we heel veel verschillende dieren maarde brulapen zijn alleen te horen. We zien nog vele stukken ruines die inderdaad overwoekerd zijn. enkele met prachtige paddenstoelen.

De middag brengen we door bij het zwembad van het hotel. Voordat wij naar beneden gaan worden we geroepen door Sebastiaan, er zijn 3 brulapen in de boom achter in het bos van het hotel (2 grote en 1 jonkie)Samenhebben ze erg mooie foto's germaakt enboven de apen zat nog een grote leguaan die steeds hoger kroop. Wat kunnen die apen inderdaad brullen. In de jungle bij Palenque geen apen gezien en hierdrie prachtige brullende brulapen(soms zijn ze dichterbij dan je denkt)

Helen

Hoi Rene en Astrid! Ik heb nu pas jullie verhalen gelezen en foto's gezien! Wat een avontuur beleven jullie, geweldig! Geniet nog maar verder, Kroky gaat prima! Lieve groet van ons allemaal!

Brechje

Ha Astrid en rene, wat een mooie verhalen! Zo te horen maken jullie veel leuke en bijzondere dingen mee. Heel veel plezier nog, geniet ervan. Groetjes Brechje