Rene en Astrid op ontdekkingsreis door MEXICO

Parque-musea de La Venta en de rit door de bergen met autopech

Zo tegen kwart voor acht gaan we gezamelijk op weg naar Parque-musea de La Venta midden in de stad van Villahermosa. Het is een klein dierenpark waar de schatten van de Olmeken ( 400 tot 700 v ch ) ook tentoongesteld worden via een mooie wandelroute van ongeveer twee uur die we volgen op de kaart die wij bij de entree hebben gekocht. Oorspronkelijk stonden deze schatten op een andere plaats maar zijn hier geplaatst om niet verloren te gaan. De bekendste zijn de Olmeekse hoofden o.a. de oude strijder en de jonge strijder en het brengen van een offer door een vrouw en de acrobaat.
Terwijl we de route volgen krijgen we gezelschap van een groot aantal neusbeertjes. Deze lopen los door het hele park. Sommige zijn totaal niet bang en laten zich gewillig fotograveren. In het midden staat een grote van gaas gemaakte ronde koepel met o.a. papagaaien en een apart eendensoort. Lekker lui ligt er een zwarte poema, in de zon slaapt een kleine krokodil de andere rusten in het water waar ook heel veel schildpadden te zien zijn, deze gaan goed samen met de kroko's. Zal ook niet meevallen zo een schild te verteren. Ook is er een klein terrarium met slangen en niet te vergeten twee grisso's, vleermuizen, uilen en een otter. Na ons bezoek rijden we via Cardenas, Samaria en Huimanguillo naar ons volgende hotel inTuxtla Gutierrez een rit van een goede 4 uur door een bergachtig gebied met vele haarspeldbochten gaan we omhoog en omhoog........Totdat..... de auto oververhit raakt, er komt wat rook uit de arico en we besluiten maar even aan de kant te gaan. Dan ben je best wel blij dat je samen met je vrienden reist. Je moet er maar staan in de middle of now where met een mobiel met geen bereik dan voel je je iets minder op je gemak. Nadat de auto is afgekoeld proberen we het weer we laten de airco maar uit en met gepaste snelheid op naar het hotel. Op een klein kwartiertje voor aankomst gaat ook het olielampje branden, we krijgen het hier wel een beetje warmer van maar we bereiken het hotel. We nemen contact op met Europacar en diezelfde avond krijgen we een andere auto.