Rene en Astrid op ontdekkingsreis door MEXICO

Maya ruines Dzibilchaltun, de Hacienda en de "Regengod" van Uxmal

Wat minder bekend zijn de Maya ruines van Dzibilchaltun waar we ook een bezoek aan het museum brengen. Daar zien we vele kannen en potten die opgegraven zijn. Ook zijn er wat zettingen over hoe het er in die tijd uitgezien heeft. Het is erg warm en een hoge luchtvochtigheid we bereiken de 38 graden. Ook maken we vandaag kennis met: DE MUG. We merken dat we meer richting de binnenlanden komen. Ook bij de 40 meter Cenote die er prachtig uitziet met diverse visjes en mooie witte waterlelies zijn er vele muggen die om je heen dwarrelen en ons als een smakelijk hapje zien, het zal dan ook niemand verbazen dat we inmiddels allemaal enige bulten rijker zijn. Aan het einde van de ochtend besluiten we om richting Hotel Lodge Hacienda in Uxmal te rijden om daar bij het zwembad te relaxen. In het zwembad zijn vele mozaiken aangebracht van schildpadden en vissen. We hebben mooie bungalows waar de klamboes al om de bedden hangen. We hangen onze eronder zodat we goed beschermd kunnen slapen vannacht. We delen ons onderkomen met een aantal Gekko's die razendsnel de muren op en af rennen waarbij ze soms als ze boven zijn weer naar beneden vallen. Malle beesten. Cynthia en Sebastiaan gaan aan het einde van de middag met een gids de Maya stad verkennen, wij besluiten af te koelen in het zwembad. In de avond is ook hier een speciale lichtshow. De Maya stad Uxmal is 1 van de belangrijkste Maya steden met de pyramide van de Tovenaar, het huis van de Schildpadden en het paleis van de Gouverneur. De regengod CHAC werd door het grote tekort aan water vereerd met vele afbeeldingen. Tegenovergesteld is dat in Chitzen Itza de winnaar wordt ge-offerd en in Uxmal de verliexer. Het geheel wordt gebracht als een sprookje wat echter volgens de vertellingen van de Maya's op waarheid berust. Al sneller en luider werd er geroepen naar de Regengod CHAC: laat de regen komen, LAAT DE REGEN KOMEN LAAT DE REGEN KOMEN, LAAT DE REGEN KOMEN!!! het resultaat: Regen, onweer en bliksem met hele dikke druppels. Bestaat de regengod CHAC echt???? Voor ons is er geen twijfel mogelijk!!!!

Jo Zaanen

Wat mooi allemaal wat zullen jullie genieten. bedank dat jullie ons mee voeren in deze mooie ontdekkingsreis.

Liefs Jo & Willem

De schone zoon

Mooi hoor die verhalen en foto's van Mexico.
Lijkt mij prachtig om dat eens te bekijken, maar ja......dat zit er voorlopig niet in.
Dan maar mexicaans gekookt vandaag. Tortilla's gevuld met Mexicaans (uiteraard) gekruide kip.