Rene en Astrid op ontdekkingsreis door MEXICO

De Boottocht in Celestun

We worden in Celestun verwelkomd door een aardige wat oudere man die ons meeneemt naar zijn bootje. Het is nog heel rustig als we op het water genieten van het mooie uitzicht rondom ons heen. Stilte die wordt verbroken door de vele geluiden van de verschillende vogelsoorten die we op deze boottocht tegen zullen komen. De wind op het water wordt met deze warmte wel gewaardeerd. Na een klein stukje varen zien we aan de oever een flamingo kolonie. Adembenemend mooi, de kleuren zijn in het echt nog mooier. Onverstoord flaneren ze heen en weer en snavelen ze in het water. Wat een prachtig stukje ongerept natuur. Als we verder varen zien weboven in de bomen een groep pelikanen voor het oog onverstoorbaar als ineens een pelikaan een duik neemt om vis te vangen. Zelfs gieren ontbreken hier niet. Je begrijpt de fotocamera heeft het heel erg druk. Het tweede gedeelte van deze tocht brengt ons naar de mangrove met zijn oranje kleurschakeringen in het water en vele gekronkelde wortels. Wij stoppen bij een steiger en lopen over een houten brug van links naar rechts naar links afwisselend omdat niet alle planken even goed vastzitten en we er weinig voor voelen om er doorheen te zakken, ook hier komen we de leguanen tegen. Als laatste gaan we naar het versteende bos, een heel apart stukje natuur wat is ontstaan door orkanen. Er werd daardoor veel zout zeewater over land geblazen, de bomen dronken zoveel zout water dat de bomen niet meer konden leven en afstierven, wit van het zout en zo versteende. Heel bijzonder om dit te zien.Alswe 's-avonds een hapje gaan eten is er een serieuze regenbui, het giet van de lucht en de regenjassen komen uit de koffer. We vallen als toeristen gelukkig niet op. Wij zijn de enige vier met een regenjas. De lokale bevolking loopt gewoon door in hun hempjes en t-schirts. Weer of geen weer.