Rene en Astrid op ontdekkingsreis door MEXICO

Het avontuur gaat van start

Na een goede overnachting in hotel Ramada Inn in Cancun wordt de huurauto opgehaald en gaan wij met zijn viertjes in tweeauto'ssamen op weg naar Chitzen Itz als begin van onze ontdekkingsreis door Mexico. Halverwege maken we een stop bij een Cenote. (Dit is een natuurlijke ondergrondse bron binnenin een grot). Er zwemmen vele kleine meervalletjes in en ook hangen er wortels van een boom vanaf boven helemaal tot beneden in het water. Natuurlijk wordt er hier door ons een verkoelende duik genomen. Zelfs Rene laat zich niet door de visjes tegenhouden enheeft het try before you die idee. De grot is hieren daar verlicht met lampen die verschillende kleuren geven.Hierna vervolgen wij met nog een kleine stop om te eten onze weg naar het hotel om daarna onze eerste kennismaking te ervaren met een van de zeven nieuwe wereldwonderen: CHITZEN ITZA!! dit door middel van een licht en geluid show, een apart schouwspel met lichteffecten en waar het verhaal over de Maya's wordt verteld. Het is inmiddels al zondag als we vroeg na het ontbijt naarhet pyramide/tempel complex van de Maya's lopen om Chitzen Itza te verkennen en wat later zal blijken een stevige wandeldagzal zijn en we vele kilometers afleggen.El Castillo ishet belanrijkste bouwwerk, een grote pyramide van 24 meter hoogte gewijd aan Kukulcan. De tempel heeft 4 zijden met aan elke kant een opgang van 91 treden die totaal met het tempewlplatform bovenop 365 treden maken ofwel het aantal dagen van een jaar. Ook zien we de heilige bron waar de Regengod Chac waarschijnlijk werd vereerd. We lopen door een balspelplaats met een lengte van wel 168 meter de grootste in Meso-Amerika.Dit balspel had bij de Maya's een rituele betekenis en kon wel een aantal dagen duren.De wandeltrainingen van de afgelopen maandenwerpen hun vruchten wel af. Wat een bouwwerken ongeloofelijk dat mensenhanden dit zo hebben kunnen maken en dat ze tot op de dag van vandaag er nog niet achter zijn hoe deze mensen die voor elkaar hebben gekregen. Veel is toch wiskundig berekend maar niet te evenaren zelfs niet met alle moderne technieken van nu. Vroeg zijn dat loont, er worden letterlijk meer dan 100 kraampjes opgebouwd langs alle paden waar de lokale bevolking zijn koopwaar aanbiedt. Vind het wel een beetje te.De temperatuur loopt snel op naar 35 graden (in de schaduw) en drinken is hier wel een must. Hier maken wij ook kennis met Mr. Leather deLeguaan en zijn familie. Er zijn er nogal wat zo over de rotsen enachter de kramen waar ze scharrelen voor een hapje eten. Als de dag vordert wordt hetdrukker en rijden er al vele touringcarbussen met mensen die dit wereldwonder willen aanschouwen. Uiteraard wordt er doorde dames een prachtig stukje houtsnijwerk gekocht voordat we aan het eind van deze indrukwekkende dagrichtingMerida vertrekken waar we twee nachtjes slapen.Door de vele calla's (straatjes die allemaal zo heten maar vele nummers hebben ook nog met A of B) en oneven en even die alleen maar eenrichtingsverkeer kennen is het even speuren is naar het hotel. Na de incheck gaan we op zoek naar een gezellig plekje om te genieten van de Mexicaanse keuken.